Kronik Hastalıklarda Beslenme

Non-alkolik yağlı karaciğer hastalığı ( NAFLD ), çok az alkol tüketen ya da hiç alkol tüketmeyen kişilerin karaciğerlerinde aşırı yağ birikiminin olduğu bir durumdur. En yaygın şekli, yağlı karaciğer denilen ciddi olmayan bir durumdur. Yağlı karaciğerde, yağ karaciğer hücrelerinde birikir. Karaciğerde yağ olması normal olmamasına rağmen, muhtemelen hastalrın çoğunda karaciğere zarar vermez.

NAFLD çok yaygın bir hastalıktır. NAFLD’nin yetişkinlerin yüzde 20’sine ve çocukların yaklaşık yüzde 5’ini etkilediği tahmin edilmektedir. Obezitenin, karaciğerin yağ infiltrasyonunun en yaygın nedeni olduğu düşünülmektedir. Bazı uzmanlar, obez yetişkinlerin yaklaşık üçte ikisinin ve obez çocukların yarısının yağlı karaciğeri olduğunu tahmin etmektedir.

NAFLD’li bireylerin çoğunda herhangi bir semptom ve patolojik muayene bulgusu yoktur. Çocuklar karın ya da karnın sağ üst kısmında olabilecek karın ağrısı, bazen de yorgunluk gibi belirtiler sergileyebilirler. Bununla birlikte, diğer karın ağrısı ve yorgunluk nedenleri göz önünde bulundurulmalıdır.

NAFLD’li hastaların azında, non-alkolik steatohepatit (NASH) olarak adlandırılan daha ciddi bir durum gelişebilir. NASH’de, karaciğerde sadece yağ birikmesi değil, karaciğer hücresinde inflamasyonu ve farklı derecelerde hücre ölümü ile ilişkilidir. NASH ciddi karaciğer skar ve siroza yol açabilecek potansiyel olarak ciddi bir durumdur. Siroz gelişen bazı hastalar nihayetinde karaciğer nakli gerektirebilir.

NAFLD, diyabet veya pre-diyabet (insülin direnci), aşırı kilolu veya obez, kolesterol ve trigliserit gibi yüksek kan lipidleri ve yüksek tansiyon ile karakterize metabolik sendromun bir parçasıdır. Tüm hastalar metabolik sendromun tüm belirtilerine sahip değildir ve bazı hastalar normal kiloya sahiptir. NASH’ın neden geliştiği hakkında halen az şey biliniyor.

Karaciğerdeki yağ miktarını ve inflamasyonu azaltmak için günümüzde öneriler  ve değerlendirilen faktörler şunlardır: