Kolitler

Ülseratif kolit (ÜK) kalın bağırsakta iltihap olan bir durumdur. Bu hastalıktaki iltihabi durum bağışıklık sistemi hücrelerinden kaynaklanır. Birçok teori olmasına karşın ÜK hastalığının neden oluştuğu bilinmemektedir. İltihap kalın bağırsağın iç yüzünü örten hücreleri öldürerek yaralara (ülser) neden olur, buralardan barsak içine kanama ve iltihap akmasına sebep olur. Bağırsağın iltihabı ayrıca barsak hareketlerinin artması ve ishale yol açar.

Karın içinde soru işareti şeklinde yer alan kalın bağırsağın makata yakın olan bölümü (rektum) iltihaplandığında hastalığa “ülseratif proktit”, tüm kalın bağırsak tutulduğunda “ülseratif pankolit”, kalın bağırsağın sol tarafı hastalık tarafından tutulduğunda “distal veya sol tip kolit” denir.
Ülseratif kolit, “İltihabi Bağırsak Hastalıkları” (İBH) adı altında toplanan, bağırsaklarda iltihaplanmayla seyreden hastalıklardan biridir. Bu hastalıkların belirtileri birbirine benzediğinden kesin tanıyı koymak zor olabilir. İBH hastalarının 20’de 1’inde tanıyı koymak zordur. Hastada hem ÜK hem de Crohn hastalığının bazı özellikleri mevcut olup yeterli kriterler yoktu. Bu duruma belirsiz kolit (indetermine kolit) denir.

Özel not: İBH hastalığı irritabl bağırsak sendromu (İBS) ile karıştırılmamalıdır; farklı hastalıklardır.
İBH hastalığının en sık tipi ülseratif kolittir. Kalın bağırsağın iç yüzeyinde ülserli yaralar oluşabilir. Sonuçta bağırsağın su ve elektrolit emilimi etkilenerek ciddi sıklıkta ve şiddette ishal görülebilir.
Ülseratif kolit bağırsakta ülser olduğu anlamına geldiğinden hastalığın ilk alevlenmesinde bağırsakta ülser yapabilen birçok farklı hastalıkla karıştırılabilir. Hastanın detaylı sorgulanması, kan, dışkı, radyolojik, endoskopik ve patolojik sonuçlarının konuda uzmanlaşmış hekimler tarafından değerlendirilmesi önem taşır. İlk tanıda yanılma payı olabileceği akılda tutulmaldıır.

ÜLSERATİF KOLİTTE BİREYE ÖZGÜ TEDAVİ YAPILIR

Ülseratif kolitte tedavi hastanın yaşına, eşlik eden hastalıklarına, kullandığı ilaçlara , genel durum dengesine, hastalığın tutulduğu bölgeye, şiddetine, alevlenme sıklığına, bağırsak dışı organ tutulumlarına, daha önce verilen tedavilere ve ilaç yan etki değerlendirmesine göre kişiye özel planlanır. Kişiye özel ihtiyaçları kapsayan, dengeli diyet verilmelidir.  Hastanın yaşına ve eşlik eden hastalıklara bağlı olarak korunma amaçlı risklerine göre aşılar yapılabilir. (pnömoni, hepatit gibi.)

ÜLSERATİF KOLİTTE BESLENME

Hastalığın aktif döneminde tutulan bölgeye, hastalığın şiddetine, komplikasyon olup olmadığına göre bireye özgü ve bu konuda uzmanlaşmış diyetisyenler tarafından düzenlenir. Tamamen hastaya ve durumuna özel kalori, sıvı dengesi, ek protein ihtiyacı, ek vitamin ve mineral ihtiyacı ve yardımcı olarak kullanımına dair olumlu sonuçları olan destek tedavileri ( probiyotikler, E vitamini, antioksidanlar, balık yağı ve diğer bitkisel ürünler gibi) verilebilir.