Gastroskopi

Gastroskopi, Endoskop adı verilen, parmak kalınlığında, ucunda hassas mikro kamera ve ışık olan, bükülebilir bir aletin ağızdan yutturularak gerçekleştirilen, yemek borusu, mide ve on iki parmak bağırsağın görüntülenmesi yöntemidir.

Gastroskopi, radyolojik teknikler ile net olarak ortaya çıkarılamayan hastalıkların (mukoza iltihapları-anormallikleri ve kanama gibi) direkt görüntüyle saptanmasını ve bu şekilde sorunun daha iyi anlaşılıp, geç kalınmaksızın çözümünü sağlar. Gastroskopik inceleme yutma güçlüğü, bulantı, kusma, reflü, kanama, hazımsızlık, karın ve göğüs ağrısı gibi çeşitli belirtilerin ve radyolojik olarak anormal bulguların nedeninin araştırılmasında uygulanabilir.

Endoskopi işlemi sırasında, gastroskop içinden gönderilen ince bir tel yardımıyla doku örneği alınabilir (biyopsi), polip çıkartılabilir (polipektomi) yada kanayan bölgelere müdahale yapılabilir (skleroterapi). Tüm bu işlemler sırasında hasta hiçbir ağrı duymaz. Ayrıca bazı boyalar (metilen mavisi, lugol ve indigo) yardımı ile kromoendoskopi (boyamalı endoskopi) yapılabilir, bu da görülen bazı lezyonların ayırıcı tanısının yardımına ve uygun biyopsi örneklerinin alınmasına olanak sağlar. Kromoendoskopi işlem süresini 10-15 dakika uzatır, fakat ek rahatsızlık vermez.
Baryumlu yemek borusu-mide-oniki parmak barsak grafisi ve tomografi gibi X-ışını ile yapılan incelemeler, tanıya ulaşmada doğruluk payı farklı olsa da, endoskopiye alternatif olabilir. Ancak bu yöntemler ile örnekleme (biyopsi) yapılamaz veya kanama, darlık gibi durumlarda seçkin yöntemler değillerdir.

Gastroskopinin olası komplikasyonları; mukozada yırtık, enfeksiyon, diş ve çene hasarları, kanama ve mide mukozasında delinmedir. Fakat bu komplikasyonlar nadirdir ve nadir olarak da transfüzyon ve cerrahi tedavi gerektirebilirler. Hastaların çoğunda en sık olarak işlemden sonra hafif bir boğaz ağrısı dışında bir şey olmaz. Bazen de karnın üst tarafında hava-dolgunluk ve hafif rahatsızlık hissi olabilir.
Nadiren olan komplikasyonları erken teşhis etmek önemli olduğundan eğer işlem sonrası herhangi bir ateş, sürekli öksürük, ağrı, kanama şikâyetiniz olursa lütfen doktorunuzu arayınız.