Kolonoskopi

Kolonoskopi, kalın bağırsak içinin video kamera ile görüntülü olarak direkt incelenmesidir. Bu işlem radyolojik teknikler ile kesin teşhis konulamayan birçok hastalığın (mukoza iltihapları-anormallikleri erken dönem tümör – polip ve kanama gibi) tanı ve tedavisinde büyük kolaylık sağlar. Kalın bağırsak kanserlerinin erken bulgularını araştırmak – tespit etmek, makattan gelen kanamanın ve açıklanamayan barsak alışkanlık değişikliklerinin sebebini araştırmada önemlidir.

Kolonoskop, ucunda hassas mikro kamera bulunan, bükülebilir ince uzun bir tüptür. İnceleme sırasında içinden gönderilen ince bir tel yardımıyla doku örnekleri alınabilir (biyopsi). Polipler (barsak çeperinde etbeni şeklindeki mukoza oluşumları) çıkartılabilir (polipektomi ve mukozektomi). Polipler, büyümeleri habişleşemeye neden olabileceğinden işlemde görülürse rutin olarak alınmaktadır. Küçükleri biyopsi şeklinde, büyükleri ise çevrelerine tel bir halka geçirilerek elektrotlar yardımıyla çıkarılır. Kalın bağırsakta herhangi bir nedenle oluşan aktif kanamanın yerinin saptanması ve tedavisinde son derece önemlidir. Kolonoskop yardımıyla bağırsaktaki ameliyat yapılamayan darlıklara stent konularak veya dilatasyon (genişletme) yapılarak darlık bölgesi genişletilebilir. Bu işlemlerin hastaya acı vermediğini hatırlatalım.
Kolonoskopik incelemenin alternatifleri; röntgen ışınları kullanılarak yapılan çift kontraslı baryumlu pasaj grafisi, yeni teknolojili bilgisayarlı tomografi (‘virtual’ kolonoskopi) olabilir ancak bu yöntemlerle doku örneği elde edilme şansı yoktur.

Size özel hasta gömleğini giydikten sonra ilaçların verileceği damar yolunuz açılacaktır. Bu ilaçlar rahatlamanızı ve sakin bir hale gelmenizi sağlayacaktır. Bu ilaçlar ile az sıklıkla alerjik reaksiyonlar olur, genelde hafif seyreder ve kolay tedavi edilir. Ciddi reaksiyonlar nadiren olur ve hastane şartlarında başarılı tedavi edilirler. İşlem sırasında bağırsakların içini görebilmek için hava verileceğinden karnınızda bir doygunluk hissi oluşabilir, işlem biterken havayı geri alacağız. Gerekirse biyopsi alınacağını ve yukarıda bahsedilen endoskopik tedavilerin (polipektomi, mukozektomi, skleroterapi, dilatasyon ve stent uygulaması gibi) yapılacağını tekrar hatırlatalım. İşlem yaklaşık 20-40 dakika sürebilir.

Kolonoskopinin olası komplikasyonları; Kolonoskopi kontrendikasyonları ve riskli durumlar; akut ciddi kolitler, peritonit (karın zarı iltihabı), hamilelik (2. ve 3. trimester), uyumsuz hasta, kanama bozukluğu, ciddi kalp ve akciğer hastalığı, yakın zamanda kalp krizi (kesin kontrendikasyon sayılmayabilir), tansiyon düşüklüğü ve şok tablosu (nedeni ne olursa), geniş aortik veya ileak anevrizma (damar genişlemesi) ve yakın zamanda pelvis veya kalın barsak ameliyatı geçirilmesi (son 1-2 hafta) veya hastanın işlemi kabul etmemesi. En sık basit komplikasyon anüs çevresinde ağrı ve bağırsaklarda hava nedenli olan dolgunluk ve gerginliktir. Kanama ve kolon mukozasında delinme olası komplikasyonlardır, fakat nadir görülür ve nadiren kan transfüzyonu ve cerrahi gerektirirler. Herhangi bir ateş, ağrı, kanama şikâyetiniz olursa lütfen doktorunuzu arayınız.
Nadiren olan komplikasyonları erken teşhis etmek önemli olduğundan eğer işlem sonrası herhangi bir ateş, sürekli öksürük, ağrı, kanama şikâyetiniz olursa lütfen doktorunuzu arayınız.